Unul dintre cele mai mici avioane din lume este disponibil acum si pentru oamenii de afaceri români. Deşi pare o jucărie,aparatul produs în Germania poate zbura şi la 4.000 de m cu 300 km/h. Este prevăzut cu o paraşută care, în caz de avarie, salvează şi avionul, nu numai pasagerii.
Oamenii de afaceri pentru care punctualitatea la întâlniri este o premisă a succesului sau milionarii excentrici în căutare de noi provocări au la dispoziţie acum un mini-avion pe care-l pot parca oriunde şi care-i duce mult mai rapid decât o maşină acolo unde vor să ajungă. „Jucăria” CT sw a nemţilor de la Flight Design este cel mai popular avion Light Sport din lume care poate transporta doi pasageri cu până la 300 de km/h pe o distanţă de 1.700 de km. Practic, în cinci ore poţi ajunge din Bucureşti în Germania sau în 1,3 ore de la Braşov la Constanţa.
Cheia performanţelor bune pentru un avion atât de mic o reprezintă structura aliajului. Fiind compus în totalitate din fibră de carbon aparatul nu cântăreşte mai mult de 600 de kg total încărcat ceea ce-i permite un consum de carburant de 18%, similar cu al unei maşini de performanţe medii. Acest consum este valabil pentru viteza de croazieră de 240 de km/h. Viteza maximă a avionului este de 301 de km/h iar pentru ridicarea în aer trebuie să se ajungă la 65 de km/h. Ce face cu adevărat special acest aparat este faptul că poate decola sau ateriza de pe/pe un sol uşor accidentat. Sau, aşa cum spune un reprezentant al importatorului Sobras Impex, „pleci cu el de pe ogor şi aterizezi pe câmp”. Trebuie să ai la dispoziţie, însă, măcar 90 de m de sol cu iarbă.
Altitudinea optimă de zbor este de 3.000 de m însă aparatul poate zbura în siguranţă şi la 4.000 de m. În cazul în care comenzile nu mai răspund şi avionul cade în picaj, pilotul are la dispoziţie o paraşută balistică care îi salvează viaţa lui şi a partenerului de cabină, dar fereşte şi aparatul de distrugere. Pilotul trage de o manetă situată în dreapta-jos, iar un dispozitiv ascuţit sparge peretele din spate al cabinei şi din el se desface paraşuta care este suficient de puternică încât să aducă lin avionul pe pământ.
CT sw nu este un avion tocmai ieftin. Pentru aceiaşi 80.000 de euro, viitorul proprietar ar putea cumpăra două avioane Cessna second-hand cu mai multe locuri. Avantajul comparativ este că modelul german este suficient de mic încât să poată fi ţinut în spatele casei sau chiar într-un garaj mai spaţios fără ca proprietarul să trebuiască să plătească taxele de staţionare pe aeroport. Mai mult, poate zbura oricând are chef pentru că nu-i sunt necesare culoare de zbor.
Permisul de pilot poate fi luat în trei luni şi costă circa 4.000 de euro, din care mare parte reprezintă contravaloarea orelor de instructaj.
Potrivit firmei germane, micul avion este în producţie din 1997 şi a fost vândut, până acum, în 1.000 de exemplare unor clienţi din toată lumea. „ În România am vândut 20 de bucăţi. Sunt şi nume sonore printre clienţi, dar nu vi le pot dezvălui”, ne-a spus reprezentantul firmei băcăuane Sobras, dealerul autorizat pentru România.
Flight Design este una dintre cele mai mari firme din lume producătoare de avioane de agrement. Cu o experienţă de mai mult de 30 de ani, producătorul german a livrat 1.700 de aparate în toată lumea. Din 1997 nemţii au început să producă avioane realizate integral din fibră de carbon.
Date tehnice
- masă : 400 kg gol, 600kg încărcat
- viteză de croazieră 240 de km/h, viteză ne-economică 301 km/h
- consum 18l/100 pentru viteza de croazieră
- distanţa maximă de zbor: 1.700 km
- combustibil: Mogas cu cifră octanică 95 sau 98
- motor ROTAX de 100 cp
- capacitatea rezervorului: 130 l
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu